пʼятниця, 1 серпня 2014 р.

Плекаємо філологічну обдарованість

Кожна дитина - почасти геній…
А.Шопенгауер
Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання, спрямоване на створення оптимальних умов для навчання та розвитку всебічно обдарованої молоді.
Відповідно до Закону  України «Про освіту», Національної доктрини розвитку освіти в Україні, нормативних документів МОНУ одним  із напрямків роботи освітян є виявлення та навчання обдарованих дітей. Значну увагу цьому приділяють і учителі-словесники Маловисківщини, створюючи всі можливі умови для розвитку інтелектуальних та творчих здібностей, природних задатків школярів.

Робота над розвитком обдарованості потребує створення певних дидактичних умов, які включають:
v     своєчасну діагностику;
v     розробку системи творчих завдань;
v     творчу діяльність учителя та учня.
Навчання філологічно обдарованих дітей здійснюється не лише у класах з поглибленим вивченням української мови та літератури чи у класах філологічного профілю, а й на звичайних уроках, заняттях гуртка, позакласній роботі тощо.
Велику роль у навчально-виховному процесі відіграє підготовка та участь учнів у шкільних, районних, обласних етапах конкурсів, які орієнтуються на розвиток обдарованої та творчої особистості. Такі заходи покликані не лише підвищити інтерес до предмета, а й сприяють системній праці над собою.
            Аналізуючи результативність участі учнів у І-ІІІ етапах мовно-літературних конкурсів за 2013-2014 н.р., можна стверджувати, що філологічно обдарований учень нашого району вміє працювати, прагне розвиватися, має гарні навички самоорганізації. А ще конкурси - це спілкування і взаємодія педагогів та учнів, прагнення досягти вершини.
            Районний методичний кабінет відділу освіти Маловисківської РДА щорічно здійснює науково-методичний супровід проведення І-ІІ етапів мовно-літературних конкурсів, серед яких Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика, Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, Всеукраїнський конкурс учнівської творчості, присвячений Шевченківським дням, Всеукраїнська олімпіада з української мови та літератури та Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник».
Основне завдання мовно-літературних конкурсів - виявити знання програмового матеріалу та творчі здібності конкурсантів.  Переважна більшість учасників демонструє належний рівень знань, мовне чуття, нестандартний підхід до виконання завдань. Тому такі філологічні змагання - шанс повірити в себе, досягти успіху й надалі рухатись тільки вперед.
Позитивною є динаміка перемог учнів нашого району на ІІІ (обласному) етапі мовно-літературних конкурсів. У 2013-2014 н.р. переможцями обласних етапів стали: Фокша Дар’я, учениця 4 класу Маловисківської ЗШ №4 І-ІІІ ст. (Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика (І місце)), Шевченко Ярослав, учень 7 класу Маловисківської ЗШ №4 І-ІІІ ст. (Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка (переможець)), Кадубець Дмитро, учень 11 класу Маловисківської гімназії (Всеукраїнська олімпіада з української мови та літератури (ІІІ місце)).
Щороку зростає інтерес до проведення Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник». Маємо гарні результати. Диплом переможця отримали 73 учні, Диплом І ступеня Всеукраїнського рівня - 7 учнів, Диплом ІІ ступеня Всеукраїнського рівня - 30 учнів, Диплом ІІІ ступеня Всеукраїнського рівня - 38 учнів, Диплом І ступеня Регіонального рівня - 47 учнів, Диплом ІІ ступеня Регіонального рівня - 97 учнів, Диплом ІІІ ступеня Регіонального рівня - 80 учнів.  Найактивніші учасники гри - вихованці Маловисківської гімназії (74 учні (координатор Панченко О.М.)), Смолінського НВО (64 учні (координатор Бічаніна С.О.)), Маловисківської ЗШ №3 І-ІІІ ст. (58 учнів (координатор Чабан Л.Г.)), Оникіївської ЗШ І-ІІІ ст. (49 учнів (координатор Якович І.М.)), Маловисківської ЗШ №4 І-ІІІ ст. (44 учні (координатор Білан Н.В.)).
З метою популяризації творчої спадщини Т.Г.Шевченка, активізації виховної та патріотичної роботи серед учнівської молоді, збереження і розвитку інтелектуального потенціалу України, державної підтримки талановитої молоді та творчої праці вчителів проводиться Всеукраїнський конкурс учнівської творчості, присвячений Шевченківським дням. Щороку наші учні є учасниками ІІІ (обласного) етапу конкурсу, проте не завжди стають переможцями. Але участь у конкурсі обласного рівня вже є своєрідною перемогою для школярів, бо досвід - найцінніший.

            Виявити творчі паростки дитини нелегко, тому до роботи з обдарованими учнями потрібно підходити з неабиякою відповідальністю. Сучасні змістовні заняття, різні види пошукової та творчої діяльності, додаткові завдання - ще не весь перелік того, над чим повинен працювати педагог. Тож сподіваюся, що така учительська праця щороку ставатиме насолодою, а на освітянському небосхилі Маловисківщини з’являтиметься ще не одне сузір’я талановитих дітей.
Н.В.Романич,
 методист районного методичного кабінету
 відділу освіти Маловисківської РДА